Rödbetsjuice

Betor och rovor och andra grönsaker som länge varit förpassade till skamvrån har nu hamnat i finrummet, och nu kan man finna olika grönsakssmoothies och juicer i helt nya sammanhang –nyttig mat har blivit trendig mat.

Tips på Rödbetsjuice
beet it rödbetsjuice

Beet it Rödbetsjuice

rodbetsjuice_9705

Rödbetsjuice från Biotta
100% naturligt rödbetsjuice

beet it tetra

Beet it Tetra

core performance pwo
Core Performance är en prestationshöjande produkt som bl.a. innehåller rödbetspulver för att kunna tillgodogöra alla goda effekter rödbetan har på prestationen. Core Performance är framtagen tillsammans med Peter Bláha (Gladiatorn) och lämpar sig för alla som vill få ut det lilla extra av långa träningspass.

Till Butiken
Blanda din egna juice med rödbetspulver

Sänker blodtrycket och höjer din uthållighet

rödbetsjuiceRödbetsjuice är bra för den som har högt blodtryck, men det höjer också uthålligheten rejält. Rödbetor innehåller nämligen ett ämne som finns i en mängd grönsaker men i synnerhet i just rödbetor. Rödbetsjuicen kan mycket väl ta pastans plats som den självklara kosten innan träning! För amatöridrottaren, vältränad som icke-vältränad, kan faktiskt en halv liter rödbetsjuice före ett lopp göra stor skillnad.

Förutom att betorna ger mer ork så skyddar de också magen och hjälper dess slemhinnor att bli starkare, vilket motverkar till exempel magsår. De ökar också sexlusten samt sänker blodtrycket.

Om du inte orkar leta efter en butik där du kan köpa färdigpressad rödbetsjuice, och inte är så sugen på att ställa dig och pressa betorna själv så går det lika bra att äta hela rödbetor – du får i dig det ämne som höjer din prestationsförmåga (nitrat) då också, bara inte i lika stor utsträckning i och med att du inte får i dig lika mycket rödbetssaft som när du dricker juicen av dem (du skulle behöva äta väldigt många betor i så fall…). Rödbetor är dessutom utsökt i mat, som tillbehör till pytt-i-panna eller i kombination med andra rotfrukter som potatis eller morötter. Vill du inte dricka kallpressad rödbetsjuice kan du alltså lika gärna tillsätta rödbetor i din matlagning.

Så här gör du

Det är dock väldigt lätt att göra rödbetsjuice. Det är bara att skala dem och slänga ner dem i en råsaftcentrifug eller en mixer. Om man vill kan man också tillsätta någon frukt som gör juicen mer söt och syrlig, för en ännu trevligare smakupplevelse. Om du vill dricka rödbetsjuice framförallt för hälsans skull, där sänkt blodtryck alltså är rödbetans främsta hälsoeffekt, kan det därför vara en god idé att tillsätta apelsin eller några söta bär till drycken.

Rödbetsjuice – rik på nitrat

Men varför inte bara äta det i rödbetan som höjer prestationen, nitrat? Det tycks inte hjälpa att äta nitrattabletter om man vill höja sin prestationsförmåga eller sänka sitt blodtryck, ingen effekt har kunnat dokumenteras av sådana tabletter. Rödbetsjuicens funktion som mirakelkur finns det däremot mycket belägg för. En överväldigande mängd forskningsrapporter visar att rödbetsjuice höjer din prestation mer än det dopningsklassade preparatet EPO. Till skillnad från EPO är rödbetsjuice ofarligt – nitrat kan visserligen vara giftigt i allt för stora mängder, men ger bara positiva effekter så länge det intas i den form och i de mängder som finns i rödbetorna. Som med allt annat bör du dock inte överdriva ditt intag av rödbetsjuice för de goda egenskapernas skull, utan dricka det i moderata mängder. Det finns emellertid ingen risk för att du skall bli beroende av juicen då den inte har en särskilt utpräglad smak.

Nej, det är ingen utsökt smakupplevelse att dricka rödbetsjuice. Därför kanske det inte lämpar sig att byta ut den vanliga juicen mot rödbetsjuicen. Istället passar rödbetsjuice bäst innan träning, någon timme före att man exempelvis ska springa. Rödbetsjuicen bör ses som en boost, en prestationshöjare och ett tillskott till ditt övriga näringsintag. Om du har ett lopp eller en tävling som du tränar inför bör du testa att dricka en halv liter rödbetsjuice dagligen en vecka innan.
I flera vetenskapliga tester som gjorts på området har nämligen försökspersonerna fått inta en halv liter rödbetsjuice per vecka. Och just den mängden, 5 deciliter, verkar vara lämplig. Mindre intag har inte gett lika tydliga utslag i testerna eller påvisat någon direkt effekt. Att dricka ett vanligt dricksglas rödbetsjuice (ca 1,5 dl) är alltså väldigt nyttigt i sig då det boostar järnhalterna i blodet rejält, men det ger inte någon märkbar prestationshöjande effekt. En halvliter rödbetsjuice per dag under en tid har enligt en studie visat sig minska syreförbrukningen med 20 procent, samt öka uthålligheten med 16 procent hos cyklister (deltagarna i studien orkade alltså cykla en sjättedel längre, vilket är en märkbar skillnad då deltagarna under testperioden i övrigt tränat som vanligt).

Ett glas rödbetsjuice om dagen förbättrar din hälsa

Däremot räcker det med ett glas rödbetsjuice om dagen för att minska blodtrycket rejält. Så om du har högt blodtryck är det väl värt att testa rödbetsmetoden.

Rödbetor är inte bara bra för dig som idrottar eller har högt blodtryck. Enligt många studier skulle de allra flesta märka av de positiva hälsofördelarna om de åt mer rödbetor eller drack dem i juiceform – särskilt människor som har problem med hjärta, blodtryck och liknande. Just nu pågår en studie vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala, vars hypotes är att rödbetsjuice inte bara förbättrar uthålligheten utan även den grundläggande konditionen och i förlängningen hela ens livskvalitet.

Det är bra att äta även andra grönsaker som har nitrat i sig. För även om rödbetor har en större mängd nitrat i sig än andra grönsaker är det bra att variera kostintaget, och du kan med fördel addera andra frukter och grönsaker till din rödbetsjuice för att göra den ännu mer nyttig och god.

För att få den önskade effekten av betorna bör du dricka 1-2 deciliter rödbetsjuice om dagen, vilket motsvarar cirka tre till fyra stycken oprocessade betor, eller 300 gram spenat som också är en nitritrik grönsak.

Rödbetans dokumenterade positiva egenskaper är överväldigande många. Det allra bästa är att det är mycket enkelt att få i sig all näring du behöver för att uppnå positiva effekter genom rödbetsjuice. Du slipper tillaga den råa betan för att kunna njuta av dess positiva egenskaper, och om du söker de prestationshöjande effekterna räcker det med att du dricker din halvliter rödbetsjuice dagligen i en vecka för att märka skillnad. De prestationshöjande effekterna märks även om du bara dricker en halvliter juice precis innan en tävling, några timmar före.

 

Dela den här sidan:Share on Facebook254Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone